Cele mai noi articole

Cum sa-ti antrenezi mintea pentru un viitor extraordinar – schimbarea pe care o doresti in viata ta 2

Cum sa-ti antrenezi mintea pentru un viitor extraordinar – schimbarea pe care o doresti in viata ta 2

Scrie pentru noi

Revin cu partea a doua acestui articol scris de Marius Simion asa cum ti-am promis. La final vei gasi si un exercitiu care sunt convinsa ca iti va fi foarte util si pe care am sa te rog sa il faci. Daca nu ai citit prima parte, o poti face AICI.     

Atitudinea față de schimbare

De ce nu functioneaza toate exercitiile de dezvoltare personala? Pentru ca le faci cu atitudinea gresita.
Exercitiile psihologice pe care trebuie sa le faci au si o parte care „nu se vede” si care iti atinge emotiile si gandurile. Iar un ingredient al tuturor exercitiilor este atitudinea cu care le faci.

Atitudinea cu care faci o actiune poate sa schimbe complet rezultatul actiunii tale.

De exemplu, daca te duci la un interviu de job cu bucurie, entuziasm si incredere, vei parea alt om decat daca te vei duce cu teama, neincredere si plictiseala.
Pur si simplu vei vorbi diferit, vei sta diferit, vei avea o alta energie. Si probabil rezultatul interviului o sa fie… diferit!

Modul in care vei vorbi este cauzat de atitudinea din interiorul tau, de gandurile tale.

Exercitii psihologice pentru schimbare

Cand dau unui client un exercitiu psihologic primul lucru il intreb: „Ce crezi despre acest exercitiu?”.
Si daca imi zice „Nu cred ca la mine o sa functioneze!” incep sa discut cu el despre acest gand al lui. Il intreb pe ce se bazeaza cand crede lucrul asta. Il invat sa isi puna semne de intrebare nu asupra exercitiului, ci asupra gandirii pe care o are despre exercitiu. Apoi ii spun cam asa „Pai daca nu ai facut niciodata acest exercitiu, de unde stii daca functioneaza sau nu?”; si de multe ori imi zice ca am dreptate, ca a facut o simpla presupunere si ca – in realitate – nu are de unde sa stie, ci doar presupune.
Si am avut si situatii cand omul din fata mea a tresarit si mi-a zis cu cea mai trista voce pe care o auzisem pana atunci: „Mi-am condus aproape intreaga viata dupa presupuneri!”.

Daca nu iti observi gandurile pe care le ai cand faci exercitii, acele exercitii nu o sa functioneze. Pentru ca mintea ta le va bloca orice putere de transformare interioara.

Cand te asezi in fotoliul tau preferat si citesti un exercitiu psihologic sau iti pui castile la urechi si asculti un exercitiu audio, in acel moment conteaza atitudinea ta.

Hai sa facem o lista de atitudini cu care oamenii fac exercitii psihologice si sa vedem de ce nu functioneaza:
• „La mine nu functioneaza nimic!”
• „Incerc de cateva ori, daca nu functioneaza, ma opresc.”
• „Sper sa functioneze si la mine.”
• „Ma simt pregatit sa fac schimbarea asta.”
• „Sunt super entuziasmat de ce urmeaza in viata mea.”

Am pus in lista atitudini de la cea mai negativa la cea mai pozitiva.

Acele 5 citate sunt, de fapt, gandurile care intretin atitudinea ta. Pentru ca atitudinea nu este un gand, ci o emotie pe care o simti. Dar emotia respectiva este mentinuta de un gand. Asa ca imi e mai usor sa explic prin gandurile pe care le ai.

Pun mai jos aceeasi lista, de data asta prin emotiile resimtite:
• Totala neincredere
• Neincredere relativa
• Speranta
• Siguranta
• Entuziasm

Cam astea ar fi emotiile (atitudinile) pe care le simti cand faci un exercitiu.

Din cele 5 atitudini, primele trei sunt dominate de frica de schimbare si in realitate nu prea ai sanse sa faci schimbari pentru ca frica este inca prea mare. E ascunsa acolo, dar exista in subconstientul tau.
Vin oameni la mine si imi zic: „Marius, fac orice ca sa ma schimb. Lupt cu slabiciunile mele si ma voi schimba”.

Zilnic muncesti la transformarea ta, inveti sa ai grija de emotiile tale, inveti sa te validezi si sa ai mai multa incredere in tine, sa faci zilnic exercitii psihologice, sa mergi la cursuri, etc. Dar e ca si cand ai incerca sa umpli un pahar fisurat. Zilnic umpli paharul cu apa, iar cand mergi la culcare paharul tau e plin. Dar dimineata o iei de la capat pentru ca paharul s-a golit peste noapte.

Cea mai distructiva combinatie de atitudini

Exista o combinatie care face ca nimic sa nu functioneze.

1. Nu iti asumi responsabilitatea pentru schimbare – ai impresia ca responsabilitatea este a exercitiului si ca daca tu faci exercitiul nu mai conteaza ca il faci cu o atitudine jalnica de victimizare sau il faci cu atitudinea ca „oricum nu functioneaza”.

Iar la final te gandesti „Sunt un geniu! am avut dreptate cand am zis ca nu functioneaza. Ma duc sa mananc o prajitura”.

2. Iti e frica de prezentul vietii tale – faci exercitiile doar ca sa fugi de prezentul tau. E atitudinea cea mai frecventa, indusa iarasi de diferentierea absoluta dintre bine si rau pe care ne-a invatat religia noastra sa o avem.

Eu nu cred ca ceea ce ti se intampla acum in viata ta este rau. Cred ca exact ce te doare mai tare acum este cel mai bun lucru ce ti se poate intampla. Din ce te doare acum vei putea sa evoluezi cel mai mult. Dar tu fugi exact de a privi in fata suferinta ta.

3. „Eu sunt special, la mine nu functioneaza orice!” – e ca si cand te-ai droga doar ca nu cu cocaina, ci cu psihologie. Stiu oameni care se drogheaza cu … participare la cursuri.

Merg la toate cursurile din lume si se mira de ce nu s-a schimbat nimic in viata lor. In realitate acesti oameni au dorinta de a-si demonstra ca sunt speciali, ca lor nu li se aplica aceleasi exercitii, ca la ei nu functioneaza orice.

Probabil mai sunt si alte atitudini, dar astea mi-au venit acum minte gandindu-ma la oamenii care au venit la mine sa ii ajut.

Iti ziceam de „paharul fisurat” – acea cauza care face ca oricat ai lucra la tine, sa te intorci de unde ai plecat si sa iti „demonstrezi” ori ca metoda nu e buna, ori ca tu esti defect si ireparabil.

In sedintele de terapie pe care le fac, pe mine ma intereseaza unde s-a produs si cum se poate rezolva acea „fisura” din personalitatea ta, acel mod de fi care iti consuma energia si te lasa fara putere, trist si fara motivatie. Am cautat tot timpul sa merg pe un nivel de profunzime din ce in ce mai mare, pana unde m-a dus pe mine capul.

Cele mai multe cursuri si carti te invata ce actiuni sa faci ca sa te schimbi. Dar schimbarea e reversibilă. Daca nu ai rezolvat cauzele care te-au adus in etapa aceasta de viata, atunci orice schimbare faci, te vei intoarce de unde ai plecat.

Nu ai observat ca atunci cand te opresti din exercitii, parca ai luat-o de la capat cu toate gandurile si emotiile negative?

Schimbarea ori o pornesti din interior, ori nu are rost sa o faci!

Te-am tinut destul cu explicațiile. Hai sa ne antrenam un pic pentru ca mintea sa fie deschisa sa accepte schimbarea ușor.

Exercitiu

Iti dau mai jos un exercitiu scurt pe care il poti face cu o cafea si o agenda in fata. Singurul lucru ce vreau sa te rog este sa il faci cu sinceritate.

Ai nevoie de cam 10 minute. Iti voi pune 4 intrebari, dar nu o fie asa simplu sa raspunzi la ele; mai ales ca la inceput ai senzatia ca sunt intrebari asemanatoare. Insa daca raspunzi la ele, vei vedea cat de diferite raspunsurile tale.

Pregatirea psihologica pentru a accepta schimbarea

Oamenii nu sunt antrenati sa faca schimbari. Ba chiar, flexibilitatea mentala e pedepsita de societate ca si cand e o slabiciune. De exemplu, „razgandirea” este o asemenea schimbare; dar cand o face cineva, este criticat. Am ajuns sa consideram ca daca cineva se „razgandeste” are o problema.
Dar viata se schimba, conditiile initiale nu mai sunt la fel, schimbarea este necesara si totusi este criticata.
Acest exercitiu are puterea sa te ajute sa faci schimbarile mai usor.

(Exercitiu)

1) Deschide agenda si fa-ti o lista cu 3 schimbari importante pe care vrei sa le faci in perioada urmatoare;

Ca sa iti dai seama ce schimbari ar urma in curand in viata ta, gandeste-te la zonele din viata ta de care nu esti multumit pe deplin. Faptul ca ceva nu functioneaza cum trebuie in viata ta iti spune ca exact acolo trebuie sa schimbi ceva la tine. Asa ca, acum e momentul sa pui pe hartie ce ar trebui sa schimbi.

Ca sa alegi cea mai buna schimbare pentru tine, gandeste-te la o persoana care se descurca foarte bine la acel domeniu de viata de care tu nu esti inca satisfacut. Apoi intreaba-te ce sfat ti-ar da acea persoana, ce ti-ar recomanda sa schimbi la tine. Asa iti alegi schimbarea pe care e necesar sa o faci.

2) Dupa ce ti-ai ales prima schimbare, pune-o pe hartie si gandeste-te ca in fata ta sta o persoana pe care tu o admiri foarte mult. Poate sa fie cineva pe care il cunosti direct sau cineva pe care ti-ar placea sa cunosti.

Imagineaza-ti ca acea persoana iti va pune 4 intrebari:

Intrebarea 1: Ce castigi daca faci aceasta schimbare definitiv?
Intrebarea 2: Ce pierzi pe termen lung daca nu faci schimbarea?
Intrebarea 3: Ce castigi dacă NU faci acum aceasta schimbare?
Intrebarea 4: Ce pierzi daca FACI aceasta schimbare definitiv in viata ta?

Observa care e cel mai puternic raspuns dintre cele 4 pe care le-ai gasit. Nu te grabi sa gasesti raspunsurile, ci cauta-le cu adevarat pe cele profunde ai reale pentru propria ta persoana. E un exercitiu pe care il faci pentru tine, nu doar fie facut.

3) Dupa ce ai raspunsurile la cele 4 intrebari, te invit sa iti imaginezi o zi din viata ta dupa ce facut schimbarea dorita de tine.

Dupa ce vei face schimbarile dorite de tine, ce anume o fie diferit modul in modul tau de a gandi si de a simti (atitudine)? Ce comportamente o fie diferite? Ce nu vei mai face si ce vei face în schimb?

Cum vei iti vedea atunci propria ta persoana dupa ce aceste schimbari o fie deja instaurate? Cu ce atitudine te vei privi tu pe tine atunci? Ce vei simti fata de propria persoana? Ce vei simti fata de situatiile in care e necesara aceasta schimbare?

Aceasta etapa este extrem de importanta pentru a-ti „antrena” mintea pentru schimbare.

Ce urmeaza sa faci acum, este creezi filmul mental al schimbării. Acel film mental va deveni pentru mintea ta un reper, o realitate „alternativa”.

Filmul mental al schimbării

Ce ai de facut pentru a construi filmul mental (etapa aceasta dureaza 5 minute):

• Imagineaza-ti cum arata prima zi din viata ta de dupa ce ai facut schimbarea dorita de tine. Ce anume o sa fie diferit cu adevarat?

• Priveste-te pe tine in film cum te trezesti, cum treci prin situatia aceea unde voiai sa faci schimbari, dar de data asta priveste-te cum te simti si actionezi diferit.

• Acum, in etapa finala reia acest film mental, dar de data asta priveste situatia prin ochii tai. Traieste mental toata experienta privind situatia prin ochii tai.

Vezi oamenii din jur, dar nu te mai vezi pe tine. E ca diferenta intre a te vedea pe tine filmat cum vorbesti cu cineva sau a vedea direct chipul persoanei cu care vorbesti.

A doua vizualizare a filmului mental trebuie sa o faci asa direct, la persoana intai, privind si simtind ca si cand acum se intampla toate acele lucruri din prima ta zi de dupa schimbarea dorita.

La final de exercitiu: e important sa te concentrezi pe emotie in filmul mental. Sa observi ce simti daca ai trai cu adevarat experienta acelei zile din viata ta de dupa ce ai facut schimbarea dorita de tine, sa vezi cat mai luminos si mai intens tot acel film mental, sa auzi cat mai clar vocile si sunetele.

Toate aceste detalii mentale ii vor spune mintii tale subconstiente ca asta doresti cu adevarat – ca vrei sa faci aceasta schimbare si ca nu te temi de schimbarea respectiva.

Mintea subconstienta primeste comenzile prin emotiile pe care tu le simti.

Oamenii care nu fac schimbari isi imagineaza schimbarea si simt teama. Daca tu vezi si traiesti filmul mental cu o emotie de bucurie, mintea subconstienta decide sa te sustina sa faci schimbarea. Cat timp subconstientul tau vede o reactie de teama in fata schimbarilor, nu o sa te ajute deloc sa schimbi ceva. Subconstientul este protectorul tau.

Daca tu ii spui ca iti e teama de schimbare, o sa te faca sa nu faci nicio schimbare. Deci ce ne intereseaza de fapt este sa inducem o emotie pozitiva, asociata cu schimbarea. Doar atunci schimbarea devine posibila.

Aceasta este prima etapa profunda din mecanismul psihologic al schimbarilor prin care tu poti sa iti faci viata extraordinara.

Te las sa faci exercițiul. Nu dureaza mai mult de 5 minute fiecare etapa. Dar dupa ce ai deja filmul mental, poti sa il repeti zilnic. Nu mai trebuie sa treci prin celelalte etape cu intrebarile. Foloseste-te zilnic de filmul mental, asociaza-l cu emotia de succes si bucurie si vei avea rapid rezultate extraordinare!

Autor: Marius Simion              Pe Marius il poti gasi pe NLP Mania

Sharing is caring...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Comments

comments

Descarca gratuit meditatia

Afirmatii pozitive – Legea Atractiei

Bine ai venit, numele meu este Sylvia

Astazi as vrea sa iti ofer gratuit una dintre cele mai bune meditatii ale mele in format MP3 – “Afirmatii pozitive – Legea Atractiei”. Astfel, vei redobandi puterea de a-ti slefui viata prin intentie, vointa, emotii si ganduri.

De asemenea as vrea sa iti ofer lunar si alte materiale gratuite prin newsletter

sylvia

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.