Cele mai noi articole

Totul despre Mindfulness

Totul despre Mindfulness

Scrie pentru noi

Bine te-am regasit:)! Continui astazi ceea ce am inceput in articolul precedent, si anume, sa iti scriu cate ceva despre ce inseamna meditatia si a medita. Subiectul de astazi este mindfulness. Am observat ca este un adevarat trend in Romania sa spui ca practici acest tip de meditatie. Insa cati cunosc sau au experimentat cu adevarat starea de mindfulness? Acest articol sper sa faca putina lumina si sa scoata la suprafata principiile acestei tehnici de meditatie.

Mindfulness este mereu acum

Aceste cuvinte ar putea parea banale dar acesta este adevarul. Nu sunt tocmai adevarate din punct de vedere al neurologiei dar sunt adevarate din punct de vedere al experientei constiente. Realitatea vietii tale este mereu acum. Si, dupa cum vom vedea, realitatea acestui aspect este eliberatoare. De fapt, cred ca nu exista nimic mai important de inteles daca vrei sa fi fericit in aceasta lume. Insa noi ne petrecem cea ma mare parte a vietilor noastre uitand acest adevar – trecandu-l cu vederea, fugind de el, respingandu-l. Si lucrul oribil este ca reusim.

Putem evita sa fim fericiti in timp ce ne chinuim sa devenim fericiti, implinind o dorinta dupa alta, izgonindu-ne fricile, agatandu-ne de placere, ferindu-ne de durere – si gandindu-ne neincetat cum sa pastram intregul angrenaj in functiune. Ca o consecinta, ne petrecem vietile fiind mult mai putin multumiti decat am putea sa fim. De multe ori nu reusim sa apreciem ceea ce avem decat dupa ce am pierdut lucrul respectiv. Tanjim dupa experiente, obiecte, relatii, numai pentru a ne plictisi apoi de ele.

Ca remediu pentru aceasta situatie, putem practica meditatia mindfulness iar literatura despre beneficiile psihologice ale acesteia este acum substantiala.

Mindfulness nu are nimic ciudat. Nu este decat o stare de atentie clara, detasata si nedistrasa asupra continuturilor placute sau neplacute ale constiintei. Cultivarea acestei calitati a mintii s-a dovedit ca reduce durerea, anxietatea si depresia; ca imbunatateste functia cognitiva; si chiar ca produce schimbari in densitatea materiei cenusii in regiuni ale creierului asociate cu invatatrea si memoria, controlul emotional si constiinta de sine.

Mindfulness este o traducere engleza a cuvantului pali sati. Acest termen are mai multe sensuri in literatura buddhista, dar, pentru ceea ce ne-am propus aici, cel mai important este cel de „constientizare clara”. Aceasta practica a fost prima data descrisa in Satipatthana Sutta ce face parte din Canonul Pali. Asemenea multor texte buddhiste, Satipatthana Sutta reprezinta un ghid riguros empiric al eliberarii mintii de suferinta.

Buddha a descris patru adevaruri fundamentale  ale constientizarii clare (mindfulness), pe care le considera „calea directa pentru purificarea fiintelor, depasirea amaraciunii si jalei, pentru disparitia durerii si mahnirii, pentru atingerea adevaratei cai, pentru realizarea Nibbanei (in sanskrita, Nirvana).

Cele patru fundamente clare ale constientizarii clare sunt: corpul (respiratia, schimbari ale posturii, activitati), emotiile (sentimentul de placut, neplacut si neutralitate), mintea (in principal dispozitiile si atitudinile) si obiectele mintii (care includ cele 5 simturi, dar si alte stari mentale, precum volitiunea, linistea, extazul, calmul si insasi constientizarea clara). 

Mindfulness nu are nimic pasiv. Am putea spune ca exprima un anumit tip de pasiune – o pasiune pentru discernerea realitatii subiective ce se desfasoara in fiecare clipa. Reprezinta un mod de cunoastere care este, in principal, nedistras, permisiv, si nonconceptual.

Faptul de a fi constient nu inseamna a gandi mai clar despre experienta; ci este actul unei experiente mai clare, inclusiv a aparitiei gandurilor insele. 

Mindfulness este o constientizare vie a lucrurilor care apar in propria minte si in propriul corp – ganduri, senzatii, dispozitii – fara atasarea de ceea ce este placut sau indepartarea fata de ceea ce este neplacut. Unul dintre punctele forte ale acestei tehnici de meditatie, este acela ca nu ne cere sa adoptam nici o perspectiva culturala sau credinta nejustificata. Ne cere pur si simplu sa fim atenti la fluxul experientei din fiecare clipa.

Majoritatea celor care cred ca mediteaza nu fac altceva decat sa gandeasca cu ochi inchisi.

Principalul dusman al constientizarii clare – sau al oricarei practici meditative – il constituie inclinatia noastra adanc conditionata de a fi distrasi de ganduri. Nu gandurile insele sunt problema, ci starea de gandire in care nu stim ca gandim. De fapt, gandurile de toate tipurile pot fi obiecte perfecte pentru constientizarea clara. Totusi, in primele etape de practica, aparitia gandurilor va fi mai mult sau mai putin sinonima cu distragerea, adica intreruperea meditatiei.

Practicand mindfulness, ne putem trezi din visul gandirii discursive si putem incepe sa vedem cum fiecare imagine, idee sau fragment de limbaj ce apare se face pana la urma nevazut. Nu mai ramane decat constiinta insesi cu perceptiile vizuale, sunetele, senzatiile si gandurile ce o insotesc si care apar si se schimba in fiecare clipa.

La inceputul practicii de meditatie, diferenta dintre experienta obisnuita si ceea ce ajungem sa consideram mindfulness nu este foarte clara si este nevoie de antrenament pentru a face deosebire intre faptul de a fi pierdut in gandire si faptul de a vedea gandurile asa cum sunt.

In acest sens, invatarea meditatiei seamana cu dobandirea oricarei abilitati. Prin practica, mindfulness devine o deprindere a atentiei bine formata, iar diferenta dintre aceasta si gandirea obisnuita va deveni tot mai clara. Schimbarea survine atunci cand avem experienta clipei prezente anterioare aparitiei gandirii.

Buddha considera ca aceasta constientizare clara reprezinta reactia potrivita fata de realitatea dukkha (suferinta, insatisfactie). Noi tanjim dupa fericire de durata in mijlocul schimbarii. Corpurile noastre imbatranesc, obiectele pretuite se strica, placerile se sting, relatiile se rup. Atasamentul nostru fata de lucrurile bune din viata si aversiunea fata de cele rele echivaleaza cu o negare a acestor realitati, iar lucrul acesta genereaza in mod inevitabil sentimente de insatisfactie.

Mindfulness este o tehnica de atingere a calmului in mijlocul fluxului, permitandu-ne sa fim pur si simplu constienti de calitatea experientei in fiecare clipa, fie ea placuta sau neplacuta.

Meditatia mindfulness este extraordinar de usor de descris, dar nu este usor de practicat. O foarte buna stapanire a acestei metode ar putea necesita un talent special si o viata intreaga dedicata acestei activitati, si totusi o transformare autentica a perceptiei asupra lumii poate fi atinsa de cei mai multi dintre noi. Practica este singurul lucru care va aduce rezultate.

Dupa cum va descoperi orice persoana care mediteaza, distragerea este conditia normala a mintilor noastre: cei mai multi dintre noi „picam de pe sarma” in fiecare secunda – alunecand fericiti in reverie sau plonjand in frica, manie, ura de sine si alte stari negative ale mintii.

Meditatia este o tehnica de trezire. Telul este acela al iesirii din transa gandirii discursive – si de a depasi reflexul agatarii de placut si al fugii de neplacut, astfel incat sa ne putem bucura de o minte netulburata de griji, deschisa asemenea cerului si constienta fara nici un efort de fluxul experientei din prezent.

Sursa articol – Sam Harris – Trezirea, ghid pentru o spiritualitate fara religie


 

Sharing is caring...Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestEmail this to someonePrint this page

Comments

comments

Descarca gratuit meditatia

Afirmatii pozitive – Legea Atractiei

Bine ai venit, numele meu este Sylvia

Astazi as vrea sa iti ofer gratuit una dintre cele mai bune meditatii ale mele in format MP3 – “Afirmatii pozitive – Legea Atractiei”. Astfel, vei redobandi puterea de a-ti slefui viata prin intentie, vointa, emotii si ganduri.

De asemenea as vrea sa iti ofer lunar si alte materiale gratuite prin newsletter

sylvia

6Comments
  • irina/ 27.01.2017Răspunde

    Daca am reusi toti sa procedam asa, lumea ar fi mult mai linistita, mai relaxata, mai sanatoasa si nu in ultimul rand…mai fericita. Inceputul e greu insa odata ce ajungi la final, merita 100%.

  • sylvia/ 28.01.2017Răspunde

    Irina am sa ma tin de capul tau caci incepand cu februarie vom avea challenge-uri lunare la care sper sa participi caci unde-s multi, puterea creste !!!! Te bagi ?

  • Mihai Alexandru/ 02.02.2017Răspunde

    Care sunt tehnicile / metodele / pasii pentru realizarea acestui tip de meditatie?
    Recunosc ca sunt nou pe acest site (incepande de astazi) si inca nu am reusit sa descopar foarte multe articole, dar de gand sa o fac. De o perioada am inceput sa lucrez la dezvoltarea mea personala si, recunosc, incep sa ma simt mult mai bine. Mi-a placut acest articol. Unul din scopurile mele este sa imi dezvolt foarte mult intuitia. Ce parere aveti? 🙂 O zi buna va doresc

    • sylvia/ 03.02.2017Răspunde

      Buna Mihai si bine ai venit :). In aceste zile intampinam niste mici probleme tehnice cu hostul si daca cumva vei intra pe site si o sa-ti apara vreo eroare, sa stii ca lucram pentru a o remedia. Sper ca zilele acestea sa reusim sa rezolvam tot ce este de rezolvat pentru buna functionare a siteului. Revenind la subiect, cred ca ai sa gasesti lamuriri in articolul „Ce este de fapt meditatia si cum putem medita in 9 pasi simpli”. Daca esti la inceput in practica meditatiei, te sfatuiesc sa incepi cu meditatiile ghidate pe care le gasesti pe site. Meditatiile ghidate te ajuta foarte mult sa te relaxezi si sa te detasezi de dialogul interior (ganduri). Practic, asa cum am mai explicat, starea de meditatie inseamna a avea capacitatea de a te detasa de ganduri si de a reusi sa te ne mai identifici cu ele, ci doar sa le observi. La inceput, poate ti se va parea dificil acest lucru insa, prin practica, mintea se poate linisti si atunci cand suntem eliberati de ganduri, incepem sa privim lucrurile mai clar, mai obiectiv si din alte perspective. Atunci intuitia lucreaza cel mai bine in folosul nostru. Urmeaza in curand si un articol dedicat intuitiei. Sper ca ti-au fost de folos lamuririle, urmeaza si alte articole utile pe aceste teme si pentru orice alte intrebari, sunt aici :).

  • Mihai Alexandru/ 03.02.2017Răspunde

    Iti multumesc pentru raspunsul pe care mi l-ai dat. Am inceput sa citesc acel articol si sa ascult acel video de aproximativ 25 de minute. O sa revin cu <> legate de inceputul meu in procesul de meditatie. Recunosc ca este un lucru nou desi am am citit si am auzit lucruri bune despre acest lucru. Pe mine ma fascineaza foarte mult creierul si mintea omului, cat si gandurile acestuia. Explorez din ce in ce mai mult si pot spune ca simt o oarecare satisfactie interioara pe parcurs ce gasesc unele raspunsuri. O zi buna va doresc la toti 🙂

    • sylvia/ 03.02.2017Răspunde

      Ma bucur sa aud asta :). Iti spun din propria experienta ca aceasta calatorie de autocunoastere este fascinanta, nu intotdeauna usoara pentru ca presupune acceptarea si eliberarea emotiilor negative stocate la nivel subconstient, identificarea blocajelor emotionale, a limitelor mentale si identificarea lectiilor pe care le avem de invatat. Pentru ca nimic nu este intamplator, totul este o cauza si un efect al gandurilor noastre care genereaza anumite emotii si aceste emotii au efect la nivel fizic. Momentan la meditatii, incearca sa vizualizezi cat mai mult si mai intens si sa te lasi cu incredere in acest proces. Orice meditatie de pe site merita incercata. De fiecare data este o calatorie diferita. In fiecare luna vei gasi pe site o noua meditatie ghidata. Sa-ti fie de folos. Abia astept sa ma mai eliberez de treburi sa incep iarasi sa postez :).

Leave a Comment